چگونه چادر بزنیم؟

آکادمی سفر

ماریه نوری

11 آذر، 1398

وقتی اشعه‌ی خورشید صبح هنگام پس از شبی طوفانی از پنجره چادر به داخل می‌تابد و شما شب را به‌آرامی خوابیده‌اید، نشان از این دارد که سرپناه مجهز و مناسبی داشته‌اید. با این حال اگر هنوز در چادر برپا کردن آنقدر ماهر نشده‌اید یا چند ایده‌ی جدید برای تسهیل در چادر زدن می‌خواهید، در این مطلب به مقصودتان می‌رسید.

قبل از این‌که برویم سراغ راه و رسم چادر زدن در طبیعت و کمپینگ، باید بدانید که به طور کلی چادر زدن چهار مرحله دارد:
1-    آمادگی قبل از سفر: تمرین کردن و اطمینان حاصل کردن از اینکه به نصب و راه اندازی چادر تسلط دارید.
2-    انتخاب محل مناسب برای چادر زدن: به حداقل رساندن آسیب به طبیعت و حداکثر محافظت در برابر شرایط اقلیمی
3-    نکات نصب چادر: برای نصب راحت‌تر و محکم‌تر چادرهای خود، این مراحل را دنبال کنید.
4-    راهنمای طناب‌های مهار: یاد گرفتن اینکه چگونه از طناب‌های مهار چادرها به‌درستی استفاده کنید تا در برابر وزش باد شدید مجهز باشید.

چگونه چادر بزنیم؟

اگر گروهی سفر می‌کنید، چادر زدن را هم به صورت گروهی انجام دهید.

چادر زدن: آمادگی قبل از سفر

اجزای چادراجزای چادر که بهتر است قبل از شروع سفر یک بار بررسی‌شان کنید.

دستورالعمل‌ها را با دقت بخوانید و موجود بودن قطعات را چک کنید: خواندن دستورالعمل، به‌جای سهوا سرهم کردن چادر، راه بسیار خوبی برای جلوگیری از سردرگمی و آسیب زدن به اجزای چادر است. به این ترتیب اگر قطعه‌ای کم باشد، زمان لازم برای تهیه‌ی آن را خواهید داشت و فراموش نکنید که یک نسخه از دستورالعمل را در سفر همراه خود داشته باشید.

در زمان چادر زدن در مورد کف چادر تصمیم بگیرید. هر چند کف چادرها در برابر نفوذ آب، سایش و آسیب مقاوم هستند، اما قدرت زمین را نباید دست‌کم گرفت. برای مقابله با این مشکل می‌توانید زیرانداز مخصوص چادر یا یک ورق با اندازه‌ی سفارشی به‌عنوان لایه محافظ برای قرار دادن در زیر آن تهیه کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از ورق‌های تایوک (Tyvek) یا برزنتی خودتان زیرانداز چادرتان را درست کنید.

اندازه‌ی زیرانداز باید از کف چادر کوچک‌تر باشد تا آب در آن جمع نشود. اگر قصد دارید خودتان زیرانداز را درست کنید هم باید این نکته را رعایت کنید. در صورتی که ورق ضد آب برزنتی شما بزرگ‌تر از کف چادر است آن را با دقت تا کنید تا از زیر کف بیرون نزند.

چادر زدن: انتخاب محل مناسبانتخاب محل مناسب برای چادر زدن انتخاب محل مناسب برای چادر زدن

برای انتخاب محل چادر زدن از اصل «ردی به‌جا نگذاشتن» استفاده کنید: این لیست شامل بهترین روش‌های حفاظت از حیات وحش و راهنمای مکان مناسب برای نصب چادر است:

•    در مناطقی که به آن‌ها زیاد سفر می‌شود، محل‌هایی که از قبل برای چادر زدن از آن‌ها استفاده شده را انتخاب کنید.

•    همیشه با فاصله‌ی حداقل 60 متر از دریاچه‌ها و نهرها چادر بزنید.

•    مکان کمپ زدن را کوچک نگه دارید: سعی کنید از مناطقی که فاقد پوشش گیاهی‌اند استفاده کنید.

•    در مناطق بکر، سعی کنید از جای ثابتی برای چادر زدن استفاده نکنید تا محل کمپ زدن ایجاد نشود. همچنین از مکان‎‌هایی که در شرف تبدیل شدن به سایت کمپینگ هستند، اجتناب کنید.

حالا به تدابیر لازم در برابر باد و باران می‌رسیم: هر چند، یک چادر با کیفیت به نحوی طراحی می‌شود که در برابر باد و باران مقاوم باشد، اما با انتخاب مکان مناسب می‌توانید نگرانی و خطرات را به حداقل برسانید. برای جلوگیری از مشکلاتی که هنگام چادر زدن در برابر باد بوجود می‌آید، می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

•    به دنبال بادگیرهای طبیعی باشید؛ مانند ردیفی از درختان یا تپه‌ای بین شما و باد غالب

•    از کمپینگ در نزدیکی درختان یا شاخه‌های آسیب دیده که احتمال دارد در اثر وزش باد تند سقوط کنند، خودداری کنید.

•    هر چند بسیاری فکر می‌کنند اگر سمت کوچک‌تر چادر رو به باد باشد بهتر است، اما در واقع مهم‌تر این است که سمتی که قوی‌ترین تیرک را دارد مقابل باد قرار بگیرد.

•    اگر در مکانی گرم چادر می‌زنید، در چادر را در جهت باد قرار بدهید تا داخل چادر خنک شود.

بعد از باد، نوبت به بارش باران می‌رسد. برای جلوگیری از مشکلات ناشی از نفوذ آب به داخل چادر کارهای زیر را انجام دهید:

•    به دنبال زمین‌های با ارتفاع بیشتر و خشک‌تر باشید تا با کاهش دما، هوای داخل چادر کمتر مرطوب بشود.

•    به دنبال جاهایی در زیر درختان باشید چون آن‌ها از آنجا که چگالش کمتری تولید می‌کنند، آب و هوای گرم‌تر و مناسب‌تری را به وجود میاورند.

•    از چادر زدن در مناطق کم ارتفاع بین مناطق مرتفع خودداری کنید، زیرا هوای این نقاط سرد و مرطوب است؛ همچنین آب باران در این نقاط جمع می‌شود.

•    برای جلوگیری از نفوذ باران به داخل چادر، درِ آن را در جهت مخالف باد قرار دهید.

چادر زدن: نکاتی درباره نصب چادرنصب صحیح چادرثابت کردن موقعیت چادر

موقع نصب چادر باید سطح زمین را برای این کار آماده کنید. حواس‌تان باشد هدف شما پاک‌سازی زمین برای خراب نشدن کف چادر است تا موقع دراز کشیدن پشت‌تان راحت باشد نه اینکه زمین را حفاری کنید. پس اگر احساس کردید زمین نیاز به تغییرات اساسی دارد، موقعیت چادر را تغییر بدهید.

اگر باد شدید است، گوشه‌های چادر را با میخ نگه‌دارنده چادر محکم کنید. باد شدید ممکن است باعث شود چادرتان در باد مثل یک بادبادک معلق بشود. سریعاً گوشه‌های بیرونی چادر را با میخ ثابت کنید تا بعدا بتوانید موقعیت میخ‌های چادر را نهایی کنید.

مراقب تیرک‌های چادر باشید: در هنگام نصب، تیرک‌ها ممکن است پیچ بخورند یا بشکنند. پس برای باز کردن و قرار دادن هر تیرک در جای مناسب دقت کافی به خرج دهید. برای محکم کردن چادر با میخ نگهدارنده چند ترفند هست که می‌توانید مدنظر داشته باشید:

•    اگر میخ چادر هنگامی که در زمین کوبیده می‌شود کاملاً عمودی باشد نیروی آن در انواع مختلف خاک افزایش میابد.

•    به اندازه‌ای میخ را از زمین بیرون بگذارید که برای گره زدن طناب به دور آن کافی باشد.

•    اگر نمی‌توانید میخ چادر را با نیروی دست یا پا در داخل زمین فرو کنید، از یک سنگ بزرگ یا چکش مخصوص برای این کار استفاده کنید.

•    حتماً میخ چادر یدک همراه خود داشته باشید.

•    با توجه به آب و هوای منطقه در صورت لزوم میخ چادر مخصوص بسترهای ماسه‌ای یا برفی همراه خود ببرید.

“در قسمت زیرین اکثر چادرها، معمولاً چندین اتصال دهنده ولکرو (Velcro) در نزدیکی تیرک‌های چادر وجود دارد؛ با محکم کردن کاور در این بخش‌ها می‌توانید استحکام چادرتان را بیشتر کنید. ”

شاید این‌ها را هم بپسندید!مطالب:جذابیت های سفر به جزیره کیشمکان های تفریحی جزیره کیش و قشم در زمستان 99بهترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی گیلانبا بهترین‌ هتل‌های دوست‌دار محیط‌زیست دنیا آشنا شویدهتل‌های کپسولی در ایران راه‌اندازی می‌شونداقامتگاه:هتل باغ مشیرالممالک یزداقامتگاه بوم‌گردی ستاره کویر حلوانهتل Fairfield by Marriott کاتماندو| 4 ستارههزینه اقامت در صربستان چقدر است؟هتل پلاس بوشهراستاد تنش کششی شویدچادری که خوب نصب شده باشد کاور آن سفت و کشیده خواهد بود. اکثر کاورهای ضد آب در گوشه‌های‌شان تسمه‌هایی دارند که می‌توانید آن‌ها را محکم ببندید. آن‌ها را به‌صورت مساوی محکم کرده و میزان کشش آن‌ها را به‌طور مرتب چک کنید، به‌خصوص هر شب پیش از رفتن به داخل چادر، زیرا تغییرات آب و هوا بر روی میزان کشیدگی تأثیر می‌گذارد.

•    در هنگام نصب اولیه، در اولین گوشه چادر کشش زیادی ایجاد نکنید؛ وقتی تمام گوشه‌ها را به‌طور مساوی در زمین قرار دادید بعد اقدام به محکم کردن آنها کنید.

•    میزان تنش را با چک کردن امتداد درزهای رویه و بدنه چادر بسنجید؛ اگر هم راستا نبودند میزان تنش را تغییر دهید تا در یک امتداد قرار بگیرند.

•    همیشه میزان تنش کاور چادر را بعد از خیس شدن مجدداً ارزیابی کنید چون اکثر کاورها وقتی مرطوب می‌شوند کشیده می‌شوند.

چادر زدن: راهنمای طناب‌های مهار طناب‌ مهار چادرروش درست وصل کردن طناب‌ مهار چادر

اکثر چادرها برای پایداری بیشتر در برابر وزش بادهای شدید دارای طناب‌های مهار هستند که شما آن‌ها را در موقعیت‌های مهم در اطراف رویه چادر به حلقه‌های محکم وصل می‌کنید. این نقاط در وسط دیوار چادر، مستقیماً روی تیرک قرار دارند.

استفاده از آن‌ها اختیاری است. با این حال، اگر پیش بینی هوا مطلوب نباشد، قبل از بارندگی شبانه، هنگامی که هوا هنوز معتدل است، نصب آن‌ها بسیار ساده‌تر خواهد بود.

توجه داشته باشید که حلقه‌های روی لبه پایین کاور چادر برای اضافه کردن مهار نیستند و حلقه‌هایی که به‌طور مستقیم در بالای تیرک چادرها قرار ندارند برای افزایش تنش و تهویه طراحی می‌شوند، نه مقاومت در برابر نیروی باد.

طناب اضافی برای مواقعی که طول طناب مهار بیشتری لازم‌تان می‌شود، همراه خود داشته باشید. همچنین گیره اضافی (قطعات پلاستیکی کوچکی که سفت کردن طناب را آسان می‌کنند) هم با خود بردارید.

باید با انتهای طناب مهار یک حلقه با گره حلقه‌ساز درست کنید. اگر گیره پلاستیکی کافی نداشتید می‌توانید از گره‌ی راننده کامیون هم برای محکم کردن طناب استفاده کنید.

حالا یک سوال برای‌تان پیش خواهد آمد: «طناب مهار را به کجا وصل کنیم؟» معمولاً نقاطی که می‌شود طناب مهار را به آن‌ها وصل کرد از تعداد طناب‌ها بیشتر است. برای افزایش استحکام از یک سری ترفند می‌توانید استفاده کنید:

•    حداقل یکی از طناب‌های مهار را در جهت بادگیر چادر وصل کنید.

•    برای ثبات بیشتر، نقاط مهار را به‌طور یکنواخت در اطراف چادر اضافه کنید تا تمام سمت‌های چادر به‌صورت متوازن تثبیت شود.

طناب مهار را چگونه وصل کنیم

•    طناب را با یک گره ثابت به حلقه روی چادر گره بزنید. طناب را از تیرکی که حلقه روی آن قرار دارد مستقیم به سمت بیرون ببرید، بعد انتهای دیگر آن را در بالای میخی که در فاصله مناسب قرار دارد به‌صورت حلقه‌ای گره بزنید و با گیره سفتش کنید.

•    در صورت امکان، طناب را با به‌صورت عمود بر حلقه جهت‌دهی کنید. اگر شاخه یا تنه درخت در دسترس نیست از باتوم استفاده کنید: طناب را در بالای باتوم گره بزنید، سپس آن را به میخ در پایین وصل کنید. این کار به‌طور قابل توجهی استحکام چادر را افزایش می‌دهد.